GPA+Schildklier

Alle berichten over de GPA (ziekte van Wegener).
Plaats reactie
john

GPA+Schildklier

Bericht door john » 25 mei 2014 13:25

Ben benieuwd of er hier gevallen bekend zijn van schildklierafwijkingen die gepaard gaan met vasculitis (wegener/GPA)
Heb tussen sept 2009 en sept 2010 behandeling gehad voor een te snel werkende schildklier met thyrax en strumazol.
Daarna weer goed.
Januari 2011 zwaar ziek,vascuLitis/GPA.
September 2012 laatste medicijnen,vasculitis in remissie.
April 2014 kortademig en extreem moe zo nu en dan.
Schildklier te traag en vanaf tweede week mei 2014 voor 6 weken thyrax.
Tevens tweede week mei op controle bloed/urine voor vasculitis.
ANCA (auto antistof in bloed die verantwoordelijk is voor vasculitis) waarde veel en veel te hoog ineens.
Toevallig??
Vraag me af of dit vaker voorkomt.(al is vasculitis/GPA wel zeer zeldzaam)
Strumazol kan één van de veroorzakers zijn voor het ontstaan van de ANCA,vandaar ook deze vraag op dit forum.

Hier wordt een relatie gelegd tussen schildklierremmers en vasculitis: http://www.thyroid.org/patient-thyroid- ... e-5-p-7-8/

En nog een artikel - http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/20678.pdf - Thionamides-Related Vasculitis in Autoimmune Thyroid Disorders: Review of Current Literature and Case Reports

In http://www.eje.org/content/142/6/587.fu ... ion_detail:
Conclusions: In our population, ANCA-positivity in association with long-term anti-thyroid medication
is common (26.7%). One patient who was ANCA-negative prior to anti-thyroid therapy has become
ANCA-positive. ANCA should be tested in patients receiving long-term anti-thyroid medications, and
in patients with adverse reactions. As PTU is more commonly associated with vasculitis and positive
ANCA, carbimazole may be the preferred medication for long-term use. Patients with positive ANCA
should be followed, and considered for definitive anti-thyroid therapy, to allow cessation of medication.
ANCA-positivity may resolve after cessation of anti-thyroid medication.

Het zijn lastige stukken om te lezen,maar alles beter dan het voor mezelf te houden.
Ik kreeg deze info van en via het schildklierforum nadat ik daar mijn bovenstaand verhaal had geplaatst.
Ben blijkbaar dus niet uniek met mijn verhaal maar heb tot nu toe nog geen mij behandelend arts die link tussen schildklier en vasculitis horen leggen.
Las ook in een van de engels talige onderzoeken dat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat schildklierpatienten die behandeld worden met strumazol gedurende lange tijd ,dat die standaard op de aanwezigheid van ANCA getest zouden moeten worden....Wist ik niet.
Iemand?
john

Re: GPA+Schildklier

Bericht door john » 07 okt 2014 14:47

In vascuzine 2/2014,het blad van de vasculitis stichting staat inmiddels een artikel over het ontstaan van vasculitis door verhoogde anca waarden als gevolg van schildklier remmende medicijnen zoals bijv. strumazol.
Kan bijna voor 100% van uit gaan dat dit verhaal op mij van toepassing is.
Qua te trage schildklier ben ik inmiddels in balans,de waarden zijnen blijven binnen de norm door dagelijks gebruik van teva 75 microgram levothhyroxinenatrium.
Qua vasculitis ben ik ook al weer twee jaar (sinds sept. 2012) in remissie,waarden blijven stabiel.
Slechts twee bloeddrukverlagende pillen per dag ter voorkoming van hoge bloeddruk om de nieren te beschermen.
Al met al kan ik zeggen dat ik blij ben dat het gaat zoals het nu gaat.
Ik hoop dat andere patiënten door mijn verhaal hoop putten voor als het even wat minder gaat.
john

ps elders op de site deze tekst ook geplaatst,maar leek me hier beter te passen.
Plaats reactie