Arbo arts

Overige onderwerpen, niet direct GPA (ziekte van Wegener) gerelateerd.
Plaats reactie
Merel

Arbo arts

Bericht door Merel » 17 aug 2013 15:20

Sinds een kleine drie maanden heb ik de diagnose Wegener. Sinds zes weken ben ik gestart met mtx naast de al eerder voorgeschreven prednisolon. Zoals een ieder van jullie wel bekend is dit geen pretje. Zo slap als een vaatdoek, geen energie, oorsuizen, slecht zicht, zere vingers en tenen, spraakproblemen, concentratieproblemen en noem maar op.

Gisteren mocht ik op spreekuur bij de arbo arts. (bij het vorige bezoek liet hij mij weten niet bekend te zijn met Wegener, maar zich zeker te gaan verdiepen in de materie)

Rijden naar de arbo arts lukt mij zelf niet, dus een vriendin bracht mij.

Het volgende wil ik jullie niet onthouden: ik mag gewoon weer aan het werk, geen reden om het niet te doen.

Ik kan potverdorie niet eens op kantoor komen!

Wie heeft tips?

Het enige wat ik gestameld heb is dat het een goed idee was om contact met mijn reumatoloog op te nemen die mij 4 dagen daarvoor volledige rust heeft voorgeschreven. Hiervoor moest ik mijn handtekening zetten. Beetje jammer was dat ik de pen niet goed vast kon houden ...
Leonne

Re: Arbo arts

Bericht door Leonne » 19 aug 2013 10:12

Hallo Merel,

Wat jammer dat de Arbo zo onbekend is met Wegener. Ik ken het gevoel om met je mond vol tanden in zo'n gesprek te zitten. Wat ik zou doen, is een nieuw gesprek met de Arbo aanvragen.

Bereid je gesprek goed voor.
Zet al je klachten op papier, hoe klein en onbenullig ook. Zet daar dus ook alles werkgerelateerd bij (te moe om auto te rijden, geen concentratie, kan geen pen vast houden), alles wat je belemmerd
Maak ook een soort overzicht van wat je op een dag doet, hoeveel rust je tussen alle activiteiten neemt. Dus echt heel simpel, douchen en aankleden, 1 uur op de bank, de wasmachine aanzetten, weer 1 uur rust. Dit is misschien heel confronterend omdat je het gevoel hebt niks te doen op een dag, maar dit kan haar wel inzicht geven in wat jij aan kan. Geef ook heel duidelijk aan wat er met je gebeurt wanneer je meer gaat doen, of te veel doet dan wat je eigenlijk aan kan. Beschrijf de vermoeidheid (trillend op je benen, niet eens naar het aanrecht kunnen lopen voor een glas water).

En als het voor jou prettig voelt, neem iemand mee naar het gesprek. Iemand die jij vertrouwt, maar ook iemand van wie je weet dat ie het voor jou op zal nemen in het gesprek en ervoor zal zorgen dat alle klachten op bovenstaand lijstje besproken worden, dat het niet zo onder tafel geveegd wordt.

Heel erg veel succes!

Groetjes, Leonne
Merel

Re: Arbo arts

Bericht door Merel » 21 aug 2013 06:57

Bedankt Leonie,

Dit ga ik doen. Goede tip!
Plaats reactie