Status expertisecentrum azm ?

Hier vindt je gearchiveerde berichten terug.
HarM

Status expertisecentrum azm ?

Bericht door HarM » 03 apr 2012 08:56

Weet iemand wat de status is van de sluiting van het expertisecentrum in Maastricht?
Ik hoor tegenstrijdige berichten. Ik had begrepen dat er toch nog hoop is op in ieder geval een poli in Limburg, maar van het AZM hoor ik niets.
Gr. HarM
Ed
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Status expertisecentrum azm ?

Bericht door Ed » 03 apr 2012 20:00

De exacte status van het expertisecentrum azM is bij mij op dit moment niet bekend maar ik weet dat er in de komende Wegenerwijzer aandacht aan dit onderwerp zal worden besteed. Wellicht dat anderen nog meer informatie voor ons hebben.

Groet, Ed
Ed
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ed » 05 apr 2012 17:01

Onderstaand redactioneel stuk is met toestemming overgenomen uit de Wegenerwijzer * nummer 1 * April 2012 vasculitis.nl

Sla dit blad om en u vindt opnieuw keurig een column van professor Cohen Tervaert. De argeloze lezer zal bij die column wellicht denken: Goh, het valt dus blijkbaar wel mee daar in Maastricht. Hij is blijkbaar nog gewoon aan het werk en praat weer over koetjes en griepjes… Maar niets is minder waar. De professor ziet al sinds 1 januari geen patiënten meer en zal als het gaat om patiëntenzorg vanaf 1 juni ook definitief niet meer op de loonlijst van het azM staan.

Naar eigen zeggen is de professor hard bezig om te proberen de behandeling van patiënten voort te zetten vanuit een of meer andere ziekenhuizen in de regio maar hij heeft daarover nog geen enkele zekerheid. Ook het beleid van verzekeraars speelt daarbij blijkbaar een belangrijke rol.

Ondertussen worden de patiënten van de professor voornamelijk gezien door dr. van Paassen wiens werklast dus fiks is opgelopen. Gelukkig heeft hij wel wat ondersteuning gekregen van een jonge internist die net klaar is met zijn opleiding en gepromoveerd is op vasculitis, dr. Dennis Huugen.

De huidige maar vooral ook de toekomstige rol van dr. van Paassen in dit geheel is cruciaal. Ook hij is immers boventallig verklaard en zelfs als hij blijft is het de vraag of hij alle bestaande vasculitispatiënten mag blijven behandelen en of hij nieuwe patiënten die vanuit de regio worden doorverwezen mag aannemen.

Op 20 januari hadden onze huidige voorzitter en onze voormalige voorzitter een indringend gesprek met de directeur patiëntenzorg van het azM en professor Troost die sinds 1 januari ad interim fungeert als leidinggevende van de afdeling klinische immunologie. Dat gesprek ging niet zozeer over het al of niet sluiten van het expertisecentrum (daarover zullen het ziekenhuis en wij het wel nooit eens worden) maar over de noodzaak om voor patiënten de onzekerheid over de situatie van dit moment weg te nemen en om duidelijkheid te verschaffen over wie en waar zij in de toekomst met de juiste expertise gehandeld kunnen worden.

In dat gesprek werd ons verzekerd dat men wilde proberen dr. van Paassen te behouden voor de behandeling van vasculitispatiënten in de regio. Hiertoe zou een aangepast contract in de maak zijn. Op 22 maart spraken wij met dr. van Paassen en die verzekerde ons dat hem op dat moment een dergelijke voorstel niet was gedaan.

Kortom, meer dan twee maanden nadat wij naar het azM zijn afgereisd om aan te geven dat de maat vol was en onze patiënten nu snel en duidelijk moeten worden geïnformeerd, is de situatie voor hen nog net zo troebel als een jaar geleden. Reden voor ons om op 23 maart nog maar eens aan de bel te trekken bij de inspectie voor de Gezondheidszorg. Die verzekerde ons dat ze ondertussen net zo teleurgesteld zijn als wij en dat ze dat de Raad van Bestuur van het azM op 28 maart ook duidelijk zullen maken.

Alle betrokken partijen zeggen het over een ding wel eens te zijn en dat is dat de patiënt op een onverantwoorde manier de dupe wordt van dit alles. Men legt alleen de verantwoordelijkheid daarvoor categorisch bij anderen neer. Het gevolg is dat wij ons als bestuur ‘between a rock and hard place’ voelen. Artsen verwijten ons dat we onvoldoende herie schoppen en het ziekenhuis verwijt ons dat we ons laten gebruiken door de artsen. Ondertussen verteld niemand onze patiënten door wie en waar zij in de toekomst met de juiste expertise behandeld kunnen worden en wat daarbij voor hen persoonlijk de beste keus is.

We hebben ons een tijdje koest gehouden om de Raad van Bestuur van het azM, de inspectie en alle andere direct betrokkenen de kans te geven orde op zaken te stellen. Het resultaat tot op dit moment is nagenoeg nul. Vrijdagmiddag 23 maart heeft onze voorzitter nog met de directeur patiëntenzorg van het azM gebeld over de status en die zei dat er niets anders te melden viel dan dat er ‘constructieve gesprekken gaande waren om tot een goede oplossing te komen’.

We hebben zo lang mogelijk gewacht maar maandag 26 maart – twee dagen voor het gesprek tussen de Inspectie en het azM – moest de inhoud van dit blad echt naar de drukker anders zou u onvoldoende tijd krijgen om u in te schrijven voor de regionalemiddagen. Daarom kan tegen de tijd dat u dit leest de situatie opnieuw anders zijn. Sterker nog die zal anders zijn. Als namelijk ook het gesprek van 28 maart tussen de Inspectie en het azM weer niks anders oplevert dan de verzekering ‘dat er constructieve gesprekken gaande zijn om tot een oplossing te komen’ zullen wij opnieuw de publiciteit zoeken, de CRAZ, de polotiek en de nationale ombudsman inschakelen en kijken we of we juridische stappen kunnen ondernemen.

Er is genoeg met ons gesold.

Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan zullen wij van het Vasculitisforum.nl proberen om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden.
Mart

Bericht door Mart » 14 apr 2012 20:59

Van een Kamerlid van de SP vernomen op 12 en 14 april:

Voor 1 mei moet alles opgelost zijn, dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg aan het azM opgedragen. Dan moet de mensen een volwaardig alternatief worden aangeboden voor de zorg die het azM leverde. Wat een volwaardig alternatief is bepaalt de patient met de dokter. Het is niet bekend wat de toekomst van de twee artsen is.

Vr.gr. Mart
Ingrid

Bericht door Ingrid » 20 apr 2012 14:19

Hallo,

Ik kreeg vandaag een brief van het AZM. Samenvattend staat erin, dat een aantal patiënten al is verwezen naar Utrecht en Nijmegen, waarbij getracht is rekening te houden met de wensen en behoeften van de betrokken patiënten.

Voor de patiënten die nu nog onder behandeling zijn in het AZM is de boodschap: "Het MUMC/AZM garandeert, dat zolang de medische noodzaak daar is, u onverminderd gebruik kunt blijven maken van de nog aanwezige expertise binnen ons ziekenhuis."

Prof Cohen Tervaert zal per 1 juni 2012 op eigen verzoek het ziekenhuis verlaten. De kennis en menskracht binnen de verder beschikbare staf zou echter zodanig zijn, dat patiënten die tot nu toe bij Prof. Cohen onder behandeling zijn geweest, kunnen blijven rekenen op continuïteit van zorg.

Naar mijn weten heeft alleen dr. Van Paassen nog de nodige deskundigheid in huis. Ik hoop dan maar, dat hij nog lang blijft werken in het AZM.

Ingrid
HarM

Bericht door HarM » 20 apr 2012 15:32

Dag Ingrid,

Ik kreeg vandaag dezelfde brief. Van de ene kant een opluchting. We kunnen nog steeds terecht bij het AZM. Naar ik hoop bij Dr. van Paassen. Van de andere kant natuurlijk uitermate vervelend dat Prof. Cohen Tervaert weg gaat. Ik hoop dat zijn expertise toch op een of andere manier beschikbaar blijft.

Gr. HarM
dorien

Bericht door dorien » 20 apr 2012 16:13

Hoi allemaal . Ook ik kreeg vandaag dezelfde brief. Ik ben sinds 2010 patient van Dr van Paassen. Ik heb nooit een voorstel gekregen om naar een ander ziekenhuis te gaan. Ik heb gewoon een afspraak staan voor juli 2012 en de laatste keer dat ik hem zag gaf dr van Paasen mij niet de indruk uit Maastricht te zullen vertrekken.
mick

Bericht door mick » 20 apr 2012 22:36

ja ik kreeg ook zo'n brief...het verhaal klopt niet...mijn arts prof cohen tervaart zou op eigen verzoek weggaan....?! wie gelooft dat ? mick
HarM

Bericht door HarM » 21 apr 2012 19:22

Hoi Mick,
Dat kan ik inderdaad ook niet geloven. Het AZM blijft m.i. de feiten verdraaien.
Ik kreeg overigens vandaag ook een brief van de inspectie voor de volksgezondheid met de vraag of ik al iets van het AZM gehoord heb. Dat moet nl. voor 1 mei. Ze houden toch de boel in de gaten...
Gr. HarM
Mart

Bericht door Mart » 21 apr 2012 20:22

Heeft u al een passend zorgaanbod ontvangen?
Zo niet, laat u dit voor 1 mei weten aan mevrouw C.A.E. Lunsing. Haar emailadres is ri.denbosch@igz.nl

Vr.gr. Mart
Plaats reactie