GPA en schildklieraandoening

Alles wat met de aandoening te maken heeft.
Plaats reactie
Jet

GPA en schildklieraandoening

Bericht door Jet » 27 jul 2015 17:27

Hallo, mijn naam is Jet en ik ben nieuw op dit forum. Ik kwam hier al googelend terecht en zag een vraag van iemand over GPA in combinatie met een schildklieraandoening. Dat is voor mij herkenbaar en daarom besloot ik me aan te melden. Maar eerst maar even een korte introductie van mezelf....

Bij mij is GPA (destijds nog ziekte van Wegener) vastgesteld in januari 1991. Ik ben lange tijd behandeld met Endoxan en prednison, afgewisseld met Azathioprine en prednison. Na zo'n 10 jaar kon ik eindelijk helemaal stoppen met deze medicatie. Als laatste is de prednison gestopt. Omdat ik in die 10 jaar regelmatig opvlammingen kreeg, is het afbouwproces langzaam gegaan, maar uiteindelijk wel succesvol! Inmiddels is GPA al zo'n 13 jaar in remissie.

Wel diende zich in 2007 de schildklieraandoening Graves aan. Een van de vragenstellers op dit forum vroeg zich af of deze combinatie van Graves en GPA vaker voorkwam. Ja dus. Wat ik begreep uit zijn verhaal, diende zich bij hem Graves eerder aan dan GPA. Bij mij was dat omgekeerd. Ook Graves is inmiddels onder controle. In eerste instantie was dit na een jaar combitherapie van strumazol en euthyrox weer in orde. Maar in 2011 keerden de klachten terug en vermoedde ik zelf al dat de schildklier weer op hol geslagen was. Dit was inderdaad het geval. Opnieuw werd gestart met de combitherapie, maar nu bleek ik allergisch te reageren op de strumazol, waardoor de aanmaak van witte bloedcellen stopte en ik hoge koorts en een keelontsteking ontwikkelde. Die therapie moest toen onmiddellijk gestaakt worden en uiteindelijk is de schildklier (grotendeels) stilgelegd met een radioactieve jodiumpil. Sindsdien slik ik nog wel euthyrox en dat zal zo blijven. Maar dit gaat prima.

Naast GPA en Graves kamp ik ook met Vitiligo (verdwijnen van pigment uit de huid). Ik heb begrepen dat dit ook een vorm van auto-immuniteit is en vaker voorkomt bij mensen die al een auto-immuunziekte hebben. Vitiligo is verder niet gevaarlijk en ik word er ook niet voor behandeld, maar het ziet er minder fraai uit. De huid laat zowel grote witte als bruine vlekken zien, waarbij de witte steeds meer terrein winnen. Tenminste, zo voltrekt dit proces zich bij mij. Misschien zijn er meer mensen die dit herkennen in combinatie met GPA en/of Graves?

Groet, Jet
Bronnie

Re: GPA en schildklieraandoening

Bericht door Bronnie » 28 jun 2016 14:52

Het gebruik van PRednison kan ook effect op de schildklier hebben. Ter ondersteuning en om je metabolisme in balans te brengen adviseer ik biofotonen consulten aan.
Plaats reactie