Korstvorming in de neus

Alles wat met de aandoening te maken heeft.
Joep

Korstvorming in de neus

Bericht door Joep » 16 nov 2010 13:15

Zoals vele wegener patiënten heb ik last van korstvorming in de neus. Ook slijt het neustussenschot langzaam maar zeker, het gat in het tussenschot wordt steeds groter.
Maar wat vervelender is, mijn geur en smaak is ook bijna volledig verdwenen. Van mijn kno arts heb ik bactroban neuswondzalf en Avamys neusspray voorgeschreven gekregen. Echter daarmee komt mijn reuk en smaak niet terug. Herkent iemand deze klachten?
sinelia

Re: Korstvorming in de neus

Bericht door sinelia » 21 feb 2011 15:10

late reactie..

Ik heb dat ook gehad, maar volgens de KNO-arts. dermatoloog en internist was dat een streptokokkenbacterie en ik heb er Fucidinzalf voor gehad, en dat hielp goed, bijna meteen geen korsten meer en ook alle functie van mijn neus terug...
Joep

Bericht door Joep » 21 feb 2011 19:38

Beter laat dan nooit :-)
Bedankt voor je reactie, ik ga dit eens overleggen met mijn internist of dit ook wat voor mij is.
Ik zal het resultaat hier t.z.t. posten.

Joep
Renee

Bericht door Renee » 22 feb 2011 18:50

Hier nog een late reactie.

Mijn KNO arts heeft mij geadviseerd om dagelijks (2 of 3 keer) mijn neus te spoelen met zoutwater. Dit doe ik met natriumchloride (20ml per neusgat), of je kunt het zelf maken met water en zout.
Tevens gebruik ik na elke spoelbeurt een neuszalf. Eerst heb ik Nasumel gebruikt. Echter wordt dit niet vergoed, daarom gebruik ik nu STB. (dat is hetzelfde, maar wordt wel vergoed)
Ik heb ook in het begin van de ziekte 5 dagen per maand bactroban gebruikt, maar omdat mijn neusslijmvliezen tot rust waren gekomen, was het advies daarmee te stoppen, omdat er natuurlijk toch antibiotica in zit. Sinds het spoelen en smeren, heb ik tot nog toe geen last meer gehad.

Groet,
Renee
Joep

Bericht door Joep » 24 feb 2011 16:33

sinelia schreef:Ik heb dat ook gehad, maar volgens de KNO-arts. dermatoloog en internist was dat een streptokokkenbacterie en ik heb er Fucidinzalf voor gehad, en dat hielp goed, bijna meteen geen korsten meer en ook alle functie van mijn neus terug...
Was bij jou ook de geur een smaak verdwenen?
JosB

Bericht door JosB » 08 mar 2011 20:05

@Joep,

Is de korstvorming ook aanwezig als de Wegener niet actief is? Ik had er alleen last van bij en tijdens opvlammingen maar daarna bleef het aardig schoon. Na de laatste opvlamming in september 2010 lijk ik er echter wel niet meer vanaf te komen.

Via de KNO arts kreeg ik Flixonase Nasule Drops voorgeschreven maar daar lijkt wel door te verergeren, regelmatig bloedneuzen.

Groet, Jos.
Joep

Bericht door Joep » 10 mar 2011 17:02

Ja, ook als de wegener niet actief is - en dat is niet zo heel vaak - komt de kortvorming voor.
Ook komt er veel rotzooi uit de hele dag door. Tot vorig jaar gebruikte ik NasuMel® neuszalf maar deze wordt niet meer vergoed. Sindsdien overgestapt naar Bactroban®, dat verzacht de boel wel iets maar voorkomt niet dat er nog steeds veel troep uit komt. Nu ik sinds vorige jaar augustus ook weer prednisolon slik (10 mg per dag) neemt de hoeveelheid troep wel iets af.
Van bloedneusen heb ik nauwelijks meer last. Wat mij verder Verlichting geeft is tweemaaldaags spoelen met een zoutwateroplossing. Volgende week weer een afspraak met mijn internist en ik ga dan voorstellen om Fucidinzalf te gaan gebruiken. Kijken of daar de geur en smaak weer mee terugkomt.

Groet,
Joep
Joep

Bericht door Joep » 12 apr 2011 11:40

sinelia schreef:Ik heb dat ook gehad, maar volgens de KNO-arts. dermatoloog en internist was dat een streptokokkenbacterie en ik heb er Fucidinzalf voor gehad, en dat hielp goed, bijna meteen geen korsten meer en ook alle functie van mijn neus terug...
Ik heb bovenstaande bij mij arts aangekaart en hij dacht niet dat het een streptokokkenbacterie was. Mede door het feit dat daar de co-trimoxazol ook bescherming voor bied. Wel vond hij het een goed plan om de Fucidinzalf eens te gaan proberen. Maar na een aantal weken Fucidinzalf te hebben gebruikt is mijn geur en smaak helaas niet terug gekomen. Nu weer over gestapt op Bactroban.
Wat wel helpt is een dagje sauna. Een aantal keren het turksstoombad in, goed inhaleren en ik heb een paar dagen plezier, lees: ik proef/ruik heel licht. Het is in ieder geval wat!
Ingrid

Bericht door Ingrid » 08 dec 2011 14:33

Hallo allemaal,

Mij is zo'n 20 jaar geleden al aangeraden om veel te stomen. Spoelen met zoutwater kan ook, maar heeft bij mij weinig effect en levert irritatie. Ik stoom met kamille, 2-3 keer per dag, 30-45 minuten, soms langer.
Doe ik dit niet, dan kan ik niet (goed) werken. Mijn energie en concentratie nemen sterk af, mijn oren gaan dicht zitten, pijn in het gezicht. Dit los van of ik ziek ben of niet, veel slijm in de neus heb of niet, en het voorkomt korstvorming.
Daarnaast gebruik ik Nisita neuszalf, hier zit alleen vaseline en wat zout in. Ik heb het alleen 's nachts nodig.

Het is bij mij al vaker gebleken, dat ondanks gebruik van Co-trimoxazol er toch nog bacteriën aanwezig waren in de neus, ook toen ik niet ziek was.

Ik heb voor het stomen voor ca € 30,- een kleine gezichtssauna aangeschaft (Grundig FS 4820, ook andere merken leveren vrijwel het zelfde model). Hiermee kan ik TV kijken of met één hand op de laptop werken terwijl ik stoom. Je moet het wel aanvullen met een neusstuk van een gewone goedkope plastic inhalator zoals van Rhino. Dat heb ik deels afgezaagd en in het bijgeleverde neusstuk "gehangen".

Groeten
Ingrid
Joep

Bericht door Joep » 11 dec 2011 23:41

Hoe is het met jouw smaak en reuk? Is die nog wel aanwezig?

gr, Joep
Plaats reactie